|
||||||||
Deze dubbel cd werd opgenomen op 11 en 12 oktober 1998 in Chicago en een jaar later uitgebracht op het iconische Zwitserse label hatOLOGY , vroeger hatArt, de cd’s op dit label waren niet alleen moeilijk te verkrijgen er was ook vaak een beperkte oplage, mijn meeste exemplaren heb ik ooit aangeschaft in Zwitserland waar ze ook beduidend goedkoper waren. Het is daarom heel goed dat deze bijzondere dubbel-cd weer opnieuw is uitgebracht omdat de eerste versie niet meer verkrijgbaar is en bovendien hoor je hier een van de belangrijkste vernieuwers van de jazzpiano buiten zijn eigen (Nederlandse) jazzwereld in samenwerking met top free jazz spelers uit de V.S.. Misha (1935-2017) stamt uit een muzikale familie, vader Karel en oom Willem waren dirigent/componist, hij studeerde aan het Koninklijk Conservatorium in Den Haag en tijdens zijn studie won hij de Gaudeamusprijs en de 1ste prijs op het Loosdrecht Jazzfestival. Hij kwam in contact met de kunstenaarsbeweging Fluxus en ontmoette John Cage, dat alles maakte een grote impact op zijn spelopvatting en beschouwing, andere invloeden kwamen van Duke Ellington en Thelonius Monk, later in zijn carrière bracht hij het werk van de bijna vergeten pianist Herbie Nichols opnieuw onder de aandacht. Hij speelde met Han Bennink op het laatste album van Eric Dolphy (Last Date, 1964) met Han speelde hij heel veel, o.a. op het New Port Jazz festival in 1966. In 1971 werd hij lid van de vermaarde Instant Composers Pool, opgericht door Bennink en Willem Breuker. Met die groep maakte hij zijn meeste opnamen, daarom is dit materiaal des te interessanter omdat hij zich hier kan meten met de top van de Amerikaanse Free Jazz, tenorsaxofonist Fred Anderson (1929-2010) was oprichter van de AACM (Association for the Advancement of Creative Musicians) en Ken Vandermark (1964) behoort tot de belangrijkste freejazz saxofonisten uit Chicago. Verder zijn te horen de Amerikanen Fred Lonberg-Holm (cello), Kent Kessler (bs) en Hamid Drake(drs) en de Nederlanders Ab Baars (clt, ts), Wilbert de Joode (bs) en Martin van Duynhoven (drs). Er is een studio cd en een live optreden opgenomen in de Velvet Lounge 11 oktober 1998 tijdens het 34ste Chicago International Film Festival. De nummers die zijn ontsproten aan de hier aanwezige muzikanten in verschillende samenstellingen dragen titels als “ Çhicago Trio 1, 2, 3 en 4” en hetzelfde met “Chicago Quartet 1, 2, 3 en 4”, specifiek van Misha zijn “Chicago Solo”en “Rollo 2” en natuurlijk zijn er uitvoeringen van Monk composities die zitten altijd in het repertoire van Misha, hier zijn het het relatief onbekende “Eronel”, “Off Minor”en “Round Midnight”, alles wel naar de hand gezet van Misha en zijn medespelers. En dan is er ook nog een aparte versie van de klassieker “Body and Soul”. Voor iedere jazzliefhebber die deze nog niet in de kast had staan (schande) is dit de kans om dat recht te zetten want dit is echt baanbrekende muziek en een mooie herinnering aan de helaas overleden Misha Mengelberg een icoon in de Nederlandse jazz. Jan van Leersum.
|
||||||||
|
||||||||